+36 22 509 900 | +36 20 509 0008 info@humannavigator.hu

Állásinterjú pontokban

Az interjú

A személyes találkozó a kiválasztási folyamat megkerülhetetlen részét képezi. Egy jól megírt önéletrajz és kísérőlevél végeredményben a személyes megbeszélésre jelenti a „beugrót”. Nagyon sok álláskereső – különösen a pályakezdők – félnek az állásinterjútól. Félni azonban semmiképpen sem szabad, mivel az állásinterjú során az első benyomás igen fontos. Legcélszerűbb úgy felfogni az egészet, mint egy kötetlen beszélgetést.

Magának az interjúnak a feladata az álláskereső szempontjából az önéletrajzában feltüntetett tények tartalommal való megtöltése. Minden HR szakemberben az önéletrajz és a kísérőlevél alapján kialakul a jelentkezőről egy kép. Ez a kép többféle lehet, s ennek bármilyen irányban való megváltoztatására kiválóan alkalmas az interjú.

A kölcsönös ismerkedési folyamat abban a pillanatban elkezdődik, ahogy belépünk az épületbe, ezért érdemes már az első pillanattól kezdve magabiztosan, határozottan viselkedni. A megfelelő kép kialakításában az öltözködésnek, a viselkedésnek és az interjúztató kérdéseire adott válaszoknak van/lesz kiemelkedő szerepe.

Öltözködés

Mind a férfiak, mind a nők öltözködésére igaz, hogy az ne legyen hivalkodó, de megjelenésünk mindenképpen legyen ápolt, igényes. Mindenképpen kerüljük a farmerban, tornacipőben való megjelenést. Semmiképpen se viseljünk olyan ruhát, amely kényelmetlen, ezért elvonja a figyelmünket a kérdésekről.

A felvételiztető első benyomása már járása, kézfogása vagy éppen öltözködése alapján kialakul – ezekre különösen figyelmet kell fordítania. Kerülje a túlzott gesztikulációt, de ne kerülje a kérdező tekintetét (ez azt az érzést keltheti benne, hogy Ön nem őszinte).

Az öltözködésre vonatkozó általános szabály az ápoltság, a tiszta, vasalt ruházat és a gondozott cipő. Figyeljen oda a ruha hosszára, a nyakkivágásra – inkább elegáns legyen, mint kihívó. Hölgyeknek a nappali, visszafogott smink ajánlott, műköröm semmiképp! Próbáljon meg úgy öltözködni, mint leendő munkatársai vagy a megpályázott munkakör betöltője mindennapi munkájuk során.

Viselkedés

Viselkedésünknek az egész interjú során magabiztosnak kell lennie. Bizonyos alapvető szabályokat természetesen mindemellett is be kell tartanunk:

5

A köszönést semmilyen körülmények között ne felejtsük el!

5

Az interjúztatóval való találkozáskor illik előre köszönni.

5

Köszönéskor kezet kell nyújtani az interjúztatónak (ha az illető hölgy, akkor is).

5

A nevünket jól érthetően mondjuk el a bemutatkozáskor!

Az interjú során kerülni kell:

5

a közhelyes megfogalmazásokat,

5

a túl élénk gesztikulálást,

5

a felesleges szellemeskedést.

Az interjúztató kérdéseire adott válaszok

Az állásinterjú során interjúpartnere különböző témakörökben fog Önhöz kérdéseket intézni. A kérdései érinteni fogják tanulmányait, korábbi munkahelyeit, valamint azt, hogy miért szeretne náluk dolgozni. Bizonyos kérdések előfordulásában biztos lehet:

5

Miért nem dolgozik jelenleg? (Miért szeretné otthagyni jelenlegi munkahelyét?)

5

Mikortól tudna munkába állni?

5

Mik a rövid, illetve a hosszú távú tervei?

5

Mekkora juttatásban gondolkozik?

A fizetés kérdését az interjú elején semmiképpen se hozzuk fel, sőt ha lehet, várjuk meg, amíg az interjúztató felveti ezt a kérdéskört. Nagyobb cégek esetében az első interjún nem szokott szóba kerülni a fizetés kérdése, csak a második vagy a harmadik interjúkörben, ahová már csak az igazán alkalmas jelentkezőket invitálják meg. Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy a nagy multinacionális vállalatok bérstrukúrája gyakran igen kötött, ezért az interjúztatónak nem is nagyon áll módjában változtatni a megadott béren. Minden esetben ajánlott megérdeklődni az ismerősöktől, körülnézni az interneten, hogy az adott pozíció esetében. Ennél az értéknél sokkal többet nem érdemes kérni a bértárgyaláson.

Készüljön fel a cégből!

Sokat elárul érdeklődéséről az, hogy mennyire ismeri a céget, amelynél megpályázza az állást. Célszerű a következő tényeket ismerni a vállalatról:

5

tevékenységi köre (termékek, szolgáltatások)

5

milyen piacon tevékenykedik (hazai, nemzetközi, piaci részesedés)

5

árbevétel, éves jelentések, beruházások

5

vevőköre, célcsoportja

5

konkurencia

5

aktuális hírek, újságcikkek (nem árt megnézni a cég honlapját is, ha van)

Ha jobban ismeri a céget, az mindenképpen csak előnyére válik. Például segít döntenie abban is, hogy valóban ott akar-e dolgozni. Még az is kiderülhet az ismerkedés folyamán, hogy a cég nem nyújt.